„Az asszony úgy látta, hogy jó volna enni arról a fáról, hogy csábítja a szemet, és kívánatos is az a fa, mert okossá tesz: szakított hát a gyümölcséből, és evett. Adott a vele levő férjének is, és ő is evett. Ekkor megnyílt mindkettőjük szeme, és észrevették, hogy meztelenek. Ezért fügefaleveleket fűztek össze, és ágyékkötőket készítettek maguknak.” (1Móz 3,6-7)
Kedves Testvérünk!
Az első emberpár bűnbeesése a rossz példa arra, miként válaszoljunk Isten szavára. Isten azt parancsolta az embernek, hogy „A kert minden fájáról szabadon ehetsz, de a jó és a rossz tudásának fájáról nem ehetsz, mert azon a napon, amelyen eszel róla, halállal lakolsz.” (1Móz 2,16-17). Isten adott egy tágas teret a szabadságra, és egy szűkös tiltást az engedelmességre. Isten rendelése, hogy tanuljunk engedelmességet, és ehhez világosan elrendeli az utat, amelyen járnunk kell. Rámutat a teremtett világ szépségére, és azt mondja, ez mind a tiéd, örülj, élj benne, becsüld meg. És rámutat arra a pontra, ahol nincs átjárás: ezt ne tedd. Mindent lehet, csak ezt ne tedd. Nem ketrecbe zár rendelésével, ahonnan a rácsok mögül kellene kikukucskálnunk, hanem belehelyez az élet kertjébe, és határt szab az ember szabadságának. A határ Ő maga. Az Ő szava. Elrendeli az élet terét, idejét, kereteit. Ha abban maradsz, élsz; ha megszeged a szabályt, meghalsz.
Amint az ember erre a világos beszédre úgy válaszol, hogy enged a csábításnak, és szakít Istennel, rossz választ ad az Isten szavára. A rossz válasz bűntudatot keltett Ádámban és Évában, megérezték, hogy nem feleltek meg az Isten rendjének. Bántotta őket, amit tettek, megnyílt a szemük, és észrevették, hogy meztelenek. Megszületett a szégyenérzet. Minden bűnbeesésnél ez történik. Az embernek nem elég a tágas tér, elcsábul, szakít az Isten rendelésével, és megnyílik a szeme, hogy mennyire meztelen. És szégyelli magát.
Amikor bejövünk a templomunkba, hogy az istentiszteleten találkozzunk Istennel, akkor ez a szégyen akadály lehet a találkozásban, mint ahogyan eleink is elbújtak szégyenükben Isten elől a kert fái közé. Ezért kezdődik az istentisztelet bűnvallással. Meghallgatjuk Isten rendelését, azaz szavát, megvizsgáljuk magunkat, azaz bűnvalló imádságot mondunk. A szégyenünk azonban ettől még nem szűnne meg. Ezért van egy harmadik része is az Isten színe elé állásnak. Az absolutio, a bűnbocsánat meghirdetése zárja ezt az istentiszteleti részt, egy olyan áldó Igét hallunk, amely segít Isten közelébe lépni, bűneinket hátra hagyva, kegyelmét átélve.
Újra tágas lehet a tér, és a lelkünk is kitágul. Könnyebben jön a levegő, felszabadul a figyelmünk a belső vívódásaink után, és tiszta lappal indulunk. Erre a tiszta lapra írja fel az Ige sorait a Szentlélek, mintegy szívünk hústábláira, amikor hallgatjuk az Igét és az igehirdetést. A gyülekezet bemosakodása ez a néhány perc, megtisztulás, felkészülés, belépés Isten jelenlétébe (Coram Deo).
A böjti időszak hat hetes folyamata is lehetőség a megtisztulásra és a megérkezésre. Húsvétra készít, ahol találkozhatunk hitünk titkával, az évről-évre megújító Krisztus halálának és feltámadásának erejével.
Áldáskívánással és szeretetteljes köszöntéssel:
Debrecen, 2025. február 27.
Tóth-Mihala Veronika, lelkipásztor
Tóth Tamás, lelkipásztor
Dr. Kánya Gergely, főgondnok
U.i.: NAGYBÖJT 1. VASÁRNAP ÚRVACSORA – ELŐKÉSZÍTŐ ALKALMAK
• Március 6-7-8. napjain (csütörtökön, pénteken és szombaton) 18 órakor bűnbánati istentisztelet a gyülekezeti teremben;
• március 9-én, nagyböjt 1. vasárnap 10 órakor úrvacsorás istentisztelet a templomban.
EGYHÁZFENNTARTÓI JÁRULÉK
Egyházközségünk önfenntartó. Szeretettel kérjük egyháztagjainkat, hogy aki teheti, egyházfenntartói járulék befizetésével segítse közösségünk életét. Kérjük, gondolják át, hogy mennyivel tudnak hozzájárulni egyházközségünk fenntartásához. Befizetésre lehetőség van:
– személyesen a Lelkészi Hivatalban (keddtől péntekig 9 és 12 óra között);
– átutalással:
o Név: Debrecen-Kossuth Utcai Református Egyházközség
o OTP számlaszám: 11738008-20080901
o Közlemény: egyházfenntartói járulék